Blog

Analytics + Search Console = Nye søgeord

Dette gæsteindlæg er skrevet af SEO-manden Simon Hansen fra virksomheden Morning Train.

Der er rigtigt mange gode måder at finde ud af, hvilke søgeord man bør rangere på. Jeg vil denne artikel kort komme ind på nogle af de helt gængse metoder og derefter en metode som mange bruger, men som jeg i lavere grad ser omtalt i diverse guides på nettet – nemlig brugen af indsamlet data til at finde nye longtails og helt nye, store keywords.

De gængse metoder: Google Adwords Keyword Tool

Vil du finde ud af, hvilke søgeord der indenfor din niche rent faktisk bliver søgt på, så er og har Google Adwords Keyword Tool altid være stedet man går hen. Man finder sine keywords, taster dem ind og får nogle estimater på, hvor mange søgninger der cirka bliver lavet hver måned. Derudover får man en masse nye relaterede søgeord smækket i hovedet af Google, hvormed man kan danne sig et overblik over, hvilke søgeord man ikke lige selv havde tænkt over, som kunne være interessante.

For en måneds tid siden ændrede Google dog Keyword tool til ikke at vise præcise resultater/estimater længere, men derimod intervaller i stil med ”10-100”, ”100-1000” og så videre. Dette er der ikke med guf ved som hjemmesideejer.

Derfor anbefaler jeg, at du benytter et tool som Tinyranker eller Accuranker (tilbyder begge gratis prøveperiode) til at trække estimaterne for søgevolumen ud. Alternativt kan du oprette en adwords-kampagne og betale for ads, hvormed du også vil få adgang til de forholdsvist præcise estimater, som Adwords Keyword Tool indtil for en måned siden har vist.

Spørg dine venner

I alle brancher gælder det, at folk bruger forskellige termer. Du kalder det måske en håndsav, men hvor jeg kommer fra, kaldes det en fuksvans. Sælger du håndsave, kan det altså være interessant at kigge på, om ”fuksvans” også er noget som bliver søgt på.

Sammenhængen imellem disse to ord kan dine venner give dig, men Google vil formodentlig ikke give dig andre søgeordsideer end ”billig håndsav”, ”god håndsav” og ”motorsav”. Rigtige mennesker vinder på denne front over robotterne – og nu har du ordet ”fuksvans”, som du kan plotte in i Keyword Tool og få ideerne ”billig fuksvans”, ”god fuksvans” og så videre foreslået.

Hvad du får ud, afhænger fuldkommen af, hvad du putter ind.

Lav en Google-søgning

En anden nem måde at finde gode fagtermer/søgeord er ved at lave en Google-søgning indenfor dit emne og skrive alt ned, som potentielt kunne blive til en artikel fra din side. Listen smækker du i Google Adwords Keyword Tool, hvorefter du trækker alle de søgeord og søgeordsvolumener ud, som du kan bruge til noget.

Keyword-shitter

Der findes en del programmer/hjemmesider i stil med Keywordshitter, som ganske enkelt bare forsøger at skabe kombinationer af dit søgeord, ud fra hvad du sætter ind. Så tag hele din søgeordsliste, smid den i maskineriet og se på Keyword Tool, om der er nogle gode Longtail-søgninger iblandt -> Der er for det meste et eller andet blandt de hundredvis af ord den spytter ud, som du ikke havde tænkt på.

De fleste tools er dog ikke fantastiske til det danske sprog, hvormed keywordshitter først er rigtigt sjovt, hvis du arbejde med engelsk-baserede keywords eller engelsk-sprogede hjemmeside.

Udnyt dine data: Brug Search Console sammen med Google Analytics

Sidst men ikke mindst er tippet der gang på gang får mig til at juble.

I Analytics har du nemlig, under ”Trafikkilder” et felt der hedder ”Search Console”. Under dette ligger ”landingpages” hvor du vil finde en knap der hedder ”Opsæt search console”. Ved at trykke på denne, scrolle til bunden og trykke på ”Tilføj Search Console”, får du mulighed for at binde din Analytics og Webmaster Tools (Search Console) konto sammen.

Når dette er gjort går der, hvis du allerede havde sat Webmaster Tools op, et par timer til et par dage, før der er data at hente. Men når data er der, kan du gå i Analytics gå under ”Trafikkilder” -> ”Search Console” –> ”Søgeforespørgsler” og se, hvad du bliver fundet på, på Google. Det vises her både hvor mange gange din side er blevet vist til en bruger i søgeresultatet og hvor mange gange nogen har klikket ind. Du får her meget mere data end under Google Analytics almindelige ”Organiske besøg”-knap.

Ved at kigge søgeordene igennem finder du næsten med garanti et eller andet du slet ikke havde tænkt over. For mit tilfælde var dette blandt andet ”sex date” der trods mit indlæg om sexdating slet ikke var faldet mig ind. Jeg havde en rangering på det – men havde slet ikke gjort en indsats (og det havde mange af datingsiderne heller ikke).

Det samme skete med søgeordet ”dating for ældre”, der trods mine indlæg om blandt andet ”dating 50+” heller ikke var faldet mig ind som et søgeord. Jeg havde optimeret imod ”ældredating” men ikke overvejet den modsatte sætning.

Altså var jeg gået glip af en direkte optimering på søgeord med sammenlagt 800-1000 månedlige søgninger, for indhold jeg allerede havde brugt tid på at udarbejde!

På mit arbejde hos MorningTrain ser jeg generelt, at ovenstående ikke er et enkelttilfælde. Uanset hvor mange timer man bruger i Keyword Tool og med et stykke papir med titlen ”Brainstorm”, så misser man et eller andet – Og det gør man også efter denne proces. Men en kraftig reducering af spild er altid din tid værd!

Check landingssiden

En anden interessant ting ved Search Console er, at du kan se hvilke landingssider der rangerer på hvad. Dermed kan du optimere den side der allerede rangerer på en longtail. Du får samtidigt, ved at klikke på en af siderne (eksempelvis det blå ”/” på billedet ovenfor, for at komme til forsiden) mulighed for at se, hvilken gennemsnitlig rangering du har (Kan Tinyranker og Accuranker også cirka klare som øjebliksbillede)

Derfra kan du vurdere, om det er værd at oprette en ny landingpage eller du bare vil optimere på den nuværende. Det sidstnævnte kaldes ”Ride the Wave” eller ”Rid med på bølgen” og betyder sådan set bare, at du optimerer på den side, som Google allerede har besluttet er interessant i forhold til søgeordet.

Derudover kan du se ”CTR” for hver side og hvert søgeord, hvilket betyder, at du for hver enkelt søgeordsplacering kan vurdere, om du får nok klik ud fra antallet af eksponeringer eller om du skal gøre en indsats for at optimere page title og meta description eller forsøge at få stjerner, undersidelinks eller lignende for at opnå flere klik.

Tak for din tid – Jeg håber at du finder en del flere søgeord i din niche fra dags dato!