Blog

Indstil din linkbuilding og få styr på dit site

Dette gæsteindlæg er skrevet af SEO-manden Simon Hansen fra virksomheden Morning Train.

Herunder et bevis på, at onpage SEO er sindssygt vigtigt. Har Google ikke værdi at gribe fat i, er linkbuilding praktisk taget ligegyldigt (et uoptimeret site kan med dette sagt fortsat god ranke, men vil som grundregel rangere langt dårligere).

Statistik for den sidste måned (jeg optimerede for knap 4 uger siden):

I dagens Danmark er det helt ufatteligt vigtigt at have en onlineprofil. Dette kan foregå på Google, såvel som på sociale medier som Facebook, Instagram eller sågar Linkedin.

Ikke desto mindre, er det vigtigt at den er der – og trods den store volumen af brugere, vælger mange at ligge deres fokus på Googles søgeresultater, som en kilde til trafik.

Mange har hørt og læst posts skrevet af nogle af Danmarks absolut bedste SEO-guruer. De siger rigtigt mange kloge ting, men en ting der gerne høres mere end de andre – fordi den sparker røv når den virker – er at ”Links er mega vigtigt for din hjemmeside”.

Og det er de også! Men…

Der er altid et men.

-Hvis du ingen erfaring har med at lave linkbuilding eller har du ikke et personligt netværk eller en masse samarbejdspartnere hvor linkbuilding er relevant, så er der langt flere søgeordsplaceringer at hente, ved at tage et kig på dit website.

Jeg lavede, for vores kunde Soffie.dk, en opdatering af 5 landingpages som allerede eksisterede. Heriblandt var Pardans. En side der ALDRIG før har ranked i Googles søgeresultater. Hvorfor?

Fordi siden ikke var optimeret.

Kort om Soffie:

En dansk danseskole i København, ledet af Soffie Dalsgaard som er kendt fra Vild med dans. Altså kort sagt en meget populær danseskole med mange søgninger på deres brand, som ganske enkelt bare ikke har evnet at trække autoriteten og populariteten med op på deres website, hvormed Google ikke forstår, hvor vigtige de er indenfor deres niche.

Soffie er et ekstremt eksempel på, hvordan potentiale på siden ikke har været udnyttet. Ikke desto mindre er jeg, efter at have set på en god håndfuld kunder på mit arbejde, at der for mange mindre sites vedkommende ikke er styr på sitet, før man vælger at kaste sig ud i linkbuildingindsatsen, som på mange måder tager langt flere ressourcer, end at opbygge/redigere sider, så de bliver til lækre, søgeordsoptimerede landingpages.

Løsningen / Optimeringen:

Så hvad gjorde jeg?

Helt simpelt stillet op, lød mit arbejde i forhold til onpage SEO hos Soffie på at gøre følgende – hvilket som sagt tog mig knap 5 timer, i og med at indholdet praktisk taget allerede var produceret:

  1. Omskrive/Tilskrive materiale til 5 landingpages (Forside + 4 artikler under ”Vi tilbyder”):
    Her var de ønskede søgeord i mange tilfælde ikke nævnt eller kun nævnt få gange. Indholdet på sitet var altså godt og beskrivende overfor målgruppen, men brugte ganske enkelt de forkerte termer.
  2. Udføre teknisk SEO:
    Udfylde alt-tags på billeder, indføre en fornuftig Overskrift-struktur (H1, H2, H3), Udfylde Page title og Meta Description.
  3. Linke internt:
    dk har en fornuftig mængde links peget imod sig. Med linkbuilding kunne man forøge denne mængde links og dermed potentielt trække sitet op.
    Et langt mindre arbejde er dog at sørge for, at den værdi som sitet allerede har tilegnet sig, bliver fordelt ordentligt.Det er altid en god ide at linke internt til de sider man ønsker at trække op. I Soffie’s tilfælde var det dog ekstra vigtigt, da de benytter sig af en dropdown-menu, hvilken Google umiddelbart ikke vurderer specielt godt.Altså scorede jeg absurd mange billige point, ved at lave interne links med den rigtige ankertekst fra forsiden med de mange links til de 4 landingpages uden specielt meget værdi tilført fra linkbuildingem.

Moralen i historien er, at du før, midt under eller efter din linkbuilding bør og skal overveje hvordan du:

  1. Viser Google at du er relevant for dit søgeord (SEO-optimeret tekst og teknisk onpage SEO)
  2. Fordeler den værdi du allerede har bedst muligt (Læs om intern linking, breadcrumbs med videre)

Så opnår du måske, uden at have brugt mere end en håndfuld timer (hvilket svarer til 1-5 gode links, hvis man er nogenlunde til SEO), lige så meget som Soffie indtil videre har. Og formodentlig ender vi en smule længere oppe, når Google har forstået at indholdet er kommet for at blive.

Og nedenstående er, som set i toppen af denne artikel, altså hvad vi nåede frem til: