Blog

Hjælp fra linkbuilding konsulent – hvorfor?

Igennem en årrække har jeg arbejdet som konsulent med speciale i linkbuilding for forskellige webshops. Der er mange tilfælde hvori det giver god mening for en online forretning at have en person som mig koblet på til at hjælpe med linkbuilding – og nu skal jeg fortælle hvorfor.

I arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) er der tre primære områder, som jeg ser det; (1) teknisk SEO, (2) on-page SEO og (3) off-page SEO. I min verden bør man få styr på de tre områder i den nævnte rækkefølge.

Den tekniske del er typisk den mindst krævende del, men samtidig også den der kan have størst negativ indflydelse på din synlighed i søgemaskinerne, hvis der ikke er styr på det. Derfor bør man altid starte med at få de basale ting på plads her.

Dernæst kommer “on-page”-delen, som handler om hvilke landingssider du har, hvilke tekster du har skrevet derpå, hvilke title-tags du har osv. Typisk ser jeg at dette er det primære arbejdsområde hos virksomheder, når det kommer til SEO. Derfor er der ofte ret godt styr på det.

Så kommer vi til den tredje, som er alt det der foregår uden for virksomhedens eget website. Her er arbejdsgangene lidt anderledes. Når det kommer til at bygge troværdighed til ens website, så skal man have andre hjemmesider til at linke til ens domæne. Og det er ikke lige så nemt at gå til.

Linkbuilding er en kompleks disciplin, idet “den gode linkprofil” (altså den optimale samling af links til ens website) kræver en bred vifte af links fra forskellige typer af hjemmesider. Ofte kan man som online forretning relativt nemt få links fra leverandører, samarbejdspartnere og lign. virksomheder som man allerede er i kontakt med – men hvad er så næste skridt?

Hvorfor en linkbuilding konsulent?

Den værdi der ligger i at have en linkbuilding konsulent koblet på til at bidrage til SEO-arbejdet består i høj grad i, at konsulenten er ekspert på området, og dermed kender en række forskellige websites hvorfra det er muligt at få links. Der kan nemlig være nogle generelle linkmuligheder, som kan bruges i alle brancher. Derudover har han måske kontakt til branche-specifikke websites, som han kan skaffe links fra til dit website.

Udover disse fordele, så er der også det helt lavpraktiske aspekt i, at linkbuilding er en løbende arbejdsopgave, som kan være svær at passe ind i det daglige arbejde i en online forretning. Fordi der ikke er nogen deadlines eller lign, så kan det nemt blive en af de opgaver der aldrig bliver sat tid af til at kigge på.

Linkbuilding konsulenter arbejder selvfølgelig forskelligt, men en populær måde at lave et samarbejde på er, at man aftaler en månedlig betaling, og så yder konsulenten en fast arbejdsindsats hver måned, som skal styrke websitets linkprofil. Alt efter virksomhedens størrelse, så vil et lavt budget blot betyde at man “vedligeholder” linkprofilens styrke, hvorimod et højere budget kan betyde en oprustning af linkprofilen, og dermed på sigt en fordel ift. konkurrenterne.

Sådan arbejder jeg

Lige nu hjælper jeg en række forskellige webshops med at skaffe links, og det foregår enten via en fast månedlig aftale som før nævnt, eller hvor webshoppen laver et engangskøb af links. Begge ting kan fungere fint, og det afhænger af webshoppens behov, og om de har andre til at arbejde på linkprofilen til daglig.

Arbejdet som konsulent giver mig mulighed for at arbejde sammen med en række forskellige spændende virksomheder, og seneste skud på stammen er gavekort-portalen Sendentanke.dk, som jeg skal hjælpe med at skaffe indgående links fra andre websites. Portalen sælger gavekort til 100-vis af forskellige butikker, og formålet med mit arbejde er at, at deres website skal være synligt på Google når folk indtaster en søgning som er relateret til deres produkter, fx “online gavekort”, “print-selv gavekort” mv.

Derudover hjælper jeg i øjeblikket Laanekassen.dk, som er en online guide til kviklån og lignende lånetyper. Låne-branchen er kendt som en af de mest konkurrenceprægede på nettet, så det er en svær opgave at få dem til tops på de ønskede søgeord, fx lån penge, som de gerne vil ranke på. I en branche som den kræver det rigtig mange gode links, men også et ekstremt godt website rent SEO-mæssigt, før at man har en chance for at opnå solid eksponering på Google.

Hvis du kunne være interesseret i at vide mere om hvordan jeg kan hjælpe din forretning, så kan du starte med at læse her, og derefter tage kontakt til mig. Jeg ser frem til at høre fra dig.