Blog

Linkbuilding med kvalitetsindhold

En af mine store passioner indenfor online markedsføring som e-købmand er søgemaskineoptimering (SEO). Der er ekstremt stort potentiale hvis man formår at komme til tops på Google på de søgetermer som ens potentielle kunder bruger. Som jeg ser det består SEO af følgende tre områder:

  • Teknisk SEO (indeksering, struktur mv.)
  • On-page SEO (tekster, søgeord, landingssider mv.)
  • Off-page SEO (links fra eksterne domæner)

De tre områder er listet efter den rækkefølge som jeg mener man bør arbejde med SEO i. Altså bør man først få styr på det tekniske, og herefter bevæge sig over på on-page-delen, for til sidst at arbejde med links.

Linkbuilding er en af de sværeste discipliner indenfor søgemaskineoptimering, og den er kun blevet sværere efter at Google er kommet med deres Penguin-opdatering. Før i tiden kunne et link i værste fald være betydningsløst, men efter at Google har introduceret deres nye algoritme kan et dårligt link skade dit website, og i værste fald betyde at du bliver fjernet helt fra Google.

En af de mest sikre linkbuilding-strategier i 2016 er at producere noget ekstremt godt indhold, som fx nyhedsmedier har interesse i at omtale og linke til. Der er mange forskellige typer af indhold du kan producere (tekst, billeder, grafik, video mv.) og der er et hav af forskellige vinker du kan lægge på det emne du vælger at tage op.

Hvis dit mål er at få et link fra et nyhedsmedie, så er indhold baseret på data en sikker vinder. Medierne elsker undersøgelser som viser en overraskende tendens.

Et eksempel herpå er websitet DreamModels.dk som lavede en infografik omkring folks kalorieindtag, som fik god omtale i medierne, og en del links ind til siden. Som du kan se på grafikken har den krævet en del arbejde, og det er generelt kendetegnende for den her type af kvalitetsindhold – det tager tid!

Nå, nu lander flyet som jeg sidder og skriver dette blogindlæg i, så jeg vil slutte af. God fornøjelse med at få links via kvalitetsindhold!