Markedsføring er overvurderet

Skrevet af Tobias Ehlig | March 21, 2017

Mit navn er Simon Nygård, og jeg har været så heldig at få lov til at skrive et lille gæsteindlæg på Tobias’ blog. Til daglig går jeg i 3.g og driver webshoppen Bomo.dk, som jeg og min partner/ven stiftede i 9. klasse. Alle kan i princippet starte en webshop, og kalde sig webshop-ejer inden for få dage, men kunsten er at skabe en solid og stærk shop, som virkelig giver noget værdi til de besøgende. Det vil jeg snakke lidt om i dette indlæg.

I løbet af det seneste års tid har jeg set flere og flere webshops skyde frem, og især fra unge der gerne vil i gang, hvilket er super fedt. Samtidig med at der kommer flere shops, er jeg også begyndt at bemærke en helt forkert prioritering, ift. hvad folk har fokus på, når de starter en webshop. Jeg oplever at flere og flere allerede begynder at snakke om SEO, adwords, Facebook og hvordan de skal markedsføre sig, mens deres shop halter gevaldigt. Selvfølgelig kommer man ikke særlig langt med en webshop, hvis der ikke er nogen, der ved, at man eksisterer og man ikke får noget trafik. Man skal dog ikke regne med at få succes med sin shop, hvis man prioriterer alt sin tid og energi på markedsføringen.

For titlen som e-købmand, kræver meget mere end blot at kunne markedsføre sig. Går du rundt og overvejer at stifte en shop, men du hverken finder indkøb, design, konverteringsoptimering, service og tekstarbejde særligt interessant, men har en stor lyst til at arbejde med markedsføring, så burde du gå en anden vej, end at stifte webshop. Ikke at for at sige at det ikke kan lade sig gøre, jeg tror bare hurtigt man vil køre træt i det.

Men går du rundt og lige har stiftet en shop, og ønsker at skabe en god og solid shop, så start med at læg alle markedsføringstiltagene på hylden. Det er selvfølgelig en god ide at tænke SEO ind fra start, når du starter webshoppen, men efter min mening burde du kigge mere indad og spørge dig selv: ”Hvorfor skal man handle på min webshop frem for konkurrenten?”

Her er der en række ting som burde komme før markedsføringen:

  1. Ser din side troværdig ud. Hvad kan der gøres, for at fremstå mere troværdig? Kig på alle de muligheder der kan få din side til at fremstå ægte og oprigtigt. Husk at oplyse tlf. nummer, adresse, CVR og meget mere, så årsagen til at den besøgende forlod butikken, ikke var pga. den manglende tillid.
  1. Skab den perfekte produktside. Skriv gode, sælgende og velformulerende produkttekster, brug evt. nogle produkttekstskabeloner, for at skabe nogle gode konverterende tekster. Dernæst er det også super vigtigt med gode produktbilleder, derfor skynd dig at tage nogle lækre produktbilleder, hvis du ikke har mulighed for at få billeder fra leverandøren. Produkttekster og gode billeder er noget der konverterer rigtig godt, så her må du ikke hoppe over hvor gærdet er lavest.
  1. Hurtig & fleksibel levering. Hvis det stod til kunden, så skulle han/hun have haft sin pakke i går, derfor er hurtig levering alfa og omega, når vi snakker e-handel i 2017. Det kan være en kæmpe konverteringsdræber, hvis du først kan levere indenfor 3-6 dage. Hvis du ikke har mulighed for at levere indenfor få dage, så giv gratis fragt eller noget anden form for rabat.
  1. Fremhæv dine UPS’er (Uniqe Selling Propostions). Hvilke fordele er der ved at handle ved dig? Giver du 30 dages fuld returret, gratis levering, prisgaranti eller noget helt andet? Så vis det tydeligt og klart. Tænk hvis du havde brugt en masse tid og penge på markedsføring, og i stedet for at de mange besøgende valgte at handle ved dig, valgte de at købe ved konkurrenten, fordi de ikke var sikre på om de kunne returnere produktet efter 20 dage.
  1. God kundeservice. Nu kommer vi til et punkt, som du burde se som meget mere end bare at give kunden en god oplevelse. Når du yder en kundeservice, er du i kontakt med besøgende/kunder som rent faktisk har en eller anden form for relation til din shop og det skal udnyttes. Hvis du altid yder en sublim kundeservice, med en hurtig tilbagemelding og en ærlig, glad og personlig dialog, ja så har du lige fået en ny markedsføringskanal. Hos Bomo lægger vi stor vægt på at yde en god service og svarer vores kunder, hvor de er… og det giver pote i sidste ende. Vi har ikke tal på det, men vi kan høre fra vores kunder, at mange af dem har fundet os via deres venner og familie. 13% af alle førstegangskøb på webshops i 2016, blev foretaget på baggrund af anbefalinger fra kundens omgangskreds. (Kilde: FDI årsrapport 2016). Det skal du udnytte.
  1. Godt købmandskab. Den her bliver oftest glemt, når man snakker om at optimere og forbedre sin shop. Det er lige meget om man har et lækkert site, hurtig levering og god kundeservice, hvis ikke produkterne og priserne spiller, så er hele shoppens fundament på bar bund. Ens produkter er på en måde ens ansigt udadtil, sælger du noget skrammel vil du hurtig få et dårligt omdømme og er dine priser meget højere end konkurrenterne, så er der ingen der køber ved dig. Du kan selvfølgelig sagtens have høje priser, hvis du har nogle unikke og anderledes produkter, det handler bare om at give dine besøgende noget værdi, og en årsag til at de hiver plastikkortet frem.

Jeg håber ovenstående har givet dig en bedre ide om, hvorfor markedsføringen er overvurderet i opstartsfasen. Man kan sammenligne det lidt med at sælge et hus, hvor der er hul i taget. Du kan godt få solgt huset, det kræver bare ekstra meget arbejde, penge og tid, at finde de kunder, som ikke lader sig skræmme af et hul i taget. Derfor er det billigere at ordne taget selv, og derefter begynde at markedsføre sig og finde den rigtige huskøber.

Et godt eksempel på hvorfor man burde prioritere sådan, er den unge iværksætter Daniel Johannesen der stiftede shoppen watery.dk i en alder af 17 år, som allerede har oplevet stor succes med shoppen på kun ganske få måneder. Jeg har fået ham til at knytte en lille kommentar vedrørende dette emne:

”Nu har min shop, watery.dk, været online i knap 5 måneder, og her har fokus siden da været på at få alt det basale på plads før alt andet markedsføring. Det gælder alt fra hvordan jeg vil servicere og levere til kunder, hævning af konverteringsprocenten gennem tydelige USP’er i toppen og et troværdigt og oprigtigt design, som indbyder de besøgende på en god måde (har resulteret i at vi konverterer 4 % ud af alle besøgende til kunder) samt løbende prisoptimering i forhold til konkurrenterne.

For når alt det er på plads, så vil du også få meget mere ud af din SEO, Adwords eller facebook annoncering, fordi mange flere af disse besøgende vil konvertere til kunder. Og så bliver det hurtigt en rigtig god forretning!”

For at opsummere så er markedsføring i en webshop overvurderet, hvis man ikke kan levere det som kunderne forventer af en webshop anno 2017. Men har du fået styr på alle de nævnte områder, plus lidt mere, så bliver det pludselig meget sjovere at markedsføre sig.