Blog

To uger i fantastisk selskab

20 iværksættere i et hus i bjergene uden for Barcelona. Arbejde, netværk, sparring og afslapning. Fantastisk koncept. Tidligere hed det WorkAway, men for nylig har det skiftet navn til Refuga.

Tidligere på ugen vendte jeg hjem fra to uger sammen med 20 dygtige iværksættere. I første uge var det iværksættere af forskellig slags, mens det i anden uge kun var e-købmænd. Jeg havde forkælet mig selv og tilmeldt mig begge ture. Det samme havde Lars Daniel Rasmussen (CTO hos DuGlemmerDetAldrig.dk), så sammen med Nikolaj (der arrangerer turene) deltog vi altså i begge arrangementer.

Nu hvor jeg lige har haft et par dage til at komme på plads i Aarhus, så ser jeg tilbage på Refuga-turen med stor entusiasme. Det er SÅ fedt at være omringet af folk der er dygtigere end mig selv på mange områder. Dels får jeg en masse gode input fra dem, og dels er det med til at hæve mine ambitioner yderligere.

Igennem de 14 dage kom jeg tæt på rigtig mange inspirerende mennesker. Mange af dem er jeg stødt på online før, og derfor er det super fedt at møde dem ansigt til ansigt. Ofte synes jeg at jeg har en helt anden forventning til hvem folk er, fordi jeg indtil da kun har kunne vurdere dem ud fra et profilbillede og et par opdateringer på sociale medier.

Et eksempel på en ekstremt kompetent e-købmand jeg mødte på turen var en ung fyr som driver Wallstickerland.dk med stor succes. Sjovt nok havde jeg netop købt en wallsticker derfra (ses på billedet til højre) få uger inden jeg tog afsted til Barcelona. Det var super interessant at få et indblik i forretninger som denne, som jeg mener har stort potentiale.

Igen fik jeg mulighed for at møde webshop-eksperten Morten Vadskær, som i øjeblikket har fuldt fokus på sin egen webshop-platform, Shoporama. Det er et ret interessant projekt, og specielt loadtiderne på deres webshops vil de fleste e-købmænd savle over. Ved siden af dette hjælper han også med på et par webshops, fx sin kones butik.

De to uger gav også mulighed for at stifte bekendskab med en dygtig iværksætter fra min egen by, Aarhus, som jeg aldrig har mødt før. Birgit Lind Nielsen driver webshoppen ToyToy.dk, hvorfra hun sælger diverse ting til børn. Som du måske ved er børnetøjsbranchen rigtig hård, men Birgit har formået at vælge en interessant del af markedet, nemlig “mærkevarer” – men ikke de kendte børnetøjsmærker, nærmere kendte brands som Disney og lign. Imponerende at få succes med at sælge ting til børn – det havde jeg ikke selv turde at kaste mig over.

Derudover kunne jeg nævne en lang række af spændende mennesker som jeg mødte på turen, men faktum er bare, at jeg har fået virkelig meget med hjem (ligesom jeg gjorde sidste år, hvor jeg også deltog). Det er helt klart den bedste investering min virksomhed har lavet i år.

Efter 14 dage omgivet af spændende mennesker må jeg dog også erkende at mit hoved var godt fyldt op, og de sidste par dage glædede jeg mig faktisk til at komme hjem og arbejde i ro og mag med alle de input jeg havde fået. Der er så mange ting jeg skal have arbejdet på med mit nye webshop-projekt Festli.dk.

For første gang har jeg gang i et iværksætterprojekt som jeg virkelig tror på og som virkelig har potentiale. Nu skal den bare have fuld gas de kommende måneder, og så er webshoppen klar til at sælge massevis af udklædningstøj fra januar til maj hvor der er højsæson for disse varer i forbindelse med fastelavn, sidste skoledag og karneval. Jeg har også en drøm om at jeg en gang ude i fremtiden skal formidle kontakt til andre virksomheder der leverer services i forbindelse med fester, fx find-delen på websitet.

Se desuden den artikel som for nylig er blevet bragt om mig på Aarhus Universitets hjemmeside.