20 konkrete råd om søgemaskineoptimering
Dette gæsteindlæg er skrevet af Andreas Linde. Han arbejder til daglig med markedsføring af vitam, som er en hjemmeside, hvor man kan få tre tilbud på mad til sin fest. Han arbejder primært med kommunikation og søgemaskineoptimering. I dette indlæg vil han komme med 20 simple og konkrete tips til sidstnævnte emne.
SEO kan være en rimelig uoverskuelig disciplin. I modsætning til mange andre markedsføringskanaler kommer resultaterne ikke med det samme. Det er en langvarig proces, som kræver tålmodighed og flid. I dette indlæg vil jeg komme med 20 råd til søgemaskineoptimering:
- Start med at lave søgemaskineoptimering med det samme. Jo længere tid du venter, jo flere links og jo mere indhold har dine konkurrenter.
- Undersøg dine konkurrenters linkprofil og se om det er muligt at få nogle af de samme links.
- Relationer er guld. Få et større netværk. Det giver dig mulighed for at få links fra hjemmesider, som dine konkurrenter ikke kan få.
- ”You can’t outsource giving a shit” Du kan ikke købe et online marketing bureau til at skabe relationer.
- SEO er en langsigtet strategi. Der kan gå lang tid til at du ser resultaterne af dit arbejde.
- Bliv ikke fristet af kortsigtede løsninger. Det kan være fristende at købe spamlinks, men før eller siden vil du blive straffet.
- Hav tålmodighed hvis din hjemmeside er ny. Det tager tid at bygge links og indhold.
- Det er farligt at bygge hele din forretning på SEO. Du ved ikke hvornår Google ændrer deres algoritmer.
- Hvis du har et fysisk produkt kan du få omtale og links fra relevante bloggere ved at give/udlåne dit produkt.
- Lav interviews med kendte personligheder fra din branche. De færreste siger nej til at stille op til et interview. Hvem vil ikke snakke om sig selv?
- Byg links til alle dine undersider. Din linkprofil er unaturlig, hvis der kun er links til forsiden, og du får svært ved at få gode placeringer på dine undersider uden links til dem.
- Skriv kommentarer på relevante nyhedsmedier og blogs. Du får både et link og skaber en relation til forfatteren.
- Opret en profil på 180grader.dk, avisen.dk og videnskab.dk. Lav nogle gode beskrivelser og link til din hjemmeside.
- Vær ikke bange for at linke ud til andre hjemmesider.
- Opret din virksomhed på Google Places og udfyld al information.
- Få dine eksisterende kunder til at anmelde dig på Google Places.
- Lav infografikker. Infografikker er en fantastisk måde at vise dit indhold på. Hvis det bliver lavet ordentligt kan du få mange links ud af det.
- Lav en blog. Det er nemmere at få links til blogindlæg end til en underside, hvor man beskriver hvilke ydelser man leverer.
- Brug tid på at lave ordentlige overskrifter på dine blogindlæg. 8 ud af 10 læser din overskrift. 2 ud af 10 læser resten af dit indlæg.
- Lav en gratis e-bog. Hvis du har god relationer i din branche kan du få enormt mange delinger og links.
Tak til Andreas Linde for et glimrende indlæg omkring SEO! Specielt punkt nr. 1 er jeg helt enig i. Jeg planlægger at begynde at sælge kostumer på nettet om 1-2-3 år, og derfor har jeg allerede nu opsat en side om emnet, så jeg kan begynde at samle troværdighed hos Google. Du bør gøre det samme!