3 tips til mere effektivitet i dit online virke
I dette indlæg giver jeg ordet til Casper Jensen – en blot 17-årig iværksætter som er ekstremt seriøs. Han driver flere virksomheder, som alle er onlinebaserede. Her får du hans bedste tips omkring effektivitet.
Når man driver virksomhed (eller blot skal have mere ud af sin tid) online, er det vigtigt at man ikke bliver forstyrret. Det er nemt at ’komme til’ at chatte på Facebook, Skype, Amino, og andre steder. Man bliver nødt til at holde fokus.
At holde fokus kan være svært. For nogle er det nemt – for andre, næppe.
Fælles for os alle er, at hvis vi lukker de forstyrrende elementer ude, har vi en tendens til at bruge vores tid mere fornuftigt. Sammenlign det med at der er storm og at strømmen går i din bolig. Der er ikke meget at lave. Her er der mange der begynder på praktiske ting, fordi de simpelthen ikke kan finde på ’undskyldninger’ for at lade være – strømmen er jo gået – adgangen til Facebook, fjernsynet, osv er væk.
Her kommer jeg med mine 3 tips til hvordan du kan blive mere effektiv i dit online virke. Jeg bruger dem selv – med stor succes.
1. Erstat Word med ByWord
Word er et fantastisk program, ingen tvivl om det. Men når det kommer til at fokusere og at være effektiv halter det.
Hvis du har en god baggrundsviden om en tekst, og du ved, at du sagtens kan skrive en lang snøre om det, eller blot skrive uden at skulle lave research hvert 5 minut, så er ByWord en rigtig god løsning.
ByWord er et skriveprogram ligesom Word, bare med meget mindre funktioner. Når man skriver på sin tekst bliver man ikke forstyrret, da man kan lave ByWord i fuld skærm. Der er ikke forstyrrende elementer – blot den tekst du skriver.
ByWord har et rigtig lækkert og brugervenligt interface. ByWord koster små 100 kroner og kan kun fås til Mac. Fordelen ved ByWord er at programmet kan synkronisere alle dokumenterne med din iPhone eller iPad, således at du altid har dokumenterne med på farten, og kan skrive videre på dem.
Der er intet forstyrrende. Blot dig og din tekst.
2. Track din tid med RescueTime
RescueTime er et program der tracker (sporer) din tid, og giver dig et overblik over, hvad du rent faktisk bruger din tid på, når din computer er tændt.
RescueTime kører i baggrunden af alle mine computere og tracker alt hvad jeg laver på computeren. En gang om ugen får jeg så en påmindelses-mail om at jeg kan logge ind på deres website og tjekke denne uges produktivitet. I indstillingerne kan du indtaste, hvad der er mest produktivt for dig – fx Word, Mail, samt hvad der er mindst effektivt for dig – fx Facebook, Ekstra Bladet, Skype, m.v.
Første gang jeg havde haft RescueTime til at køre i baggrunden af mine computere i en hel uge, fik jeg et chok. Det viste sig at jeg brugte over 10 timer om ugen på Facebook, samt adskillige timer på Skype. Jeg fik et chok. Siden dengang har jeg hver eneste uge kæmpet for at få mit tidsforbrug på ’programmer og hjemmesider der ikke gavner min forretning’ bragt ned, således at jeg kan blive mere effektiv og produktiv.
Programmet koster gratis, kan køre med både Windows og Mac, synkroniserer alle dine computere (hvis du har flere) og kører automatisk i baggrunden.
Tro mig – det er spændende at se, hvad du rent faktisk bruger din tid på. Måske får du et chok den første gang, præcis som jeg gjorde?
3. Påmind dig selv – hele tiden.
De første to tips har givet dig 2 programmer der kan gøre dig mere effektiv. Men i sidste ende, handler det om din indstilling.
Sørg for at påminde dig selv. Hæng et billede op af din drømmebil, et dyrt hus, eller det som du mener er glæde, lykke og succes for dig. Når du ser det billede, vil du gå den ekstra mil der skal til, for at opnå det. Gør alt hvad du kan, for at påminde dig selv om, at du skal arbejde – og du skal arbejde effektivt. Når du falder i fælden og går på Facebook, så sørg for at blive påmindet.
Vil du gerne være millionær? Vil du gerne have succes? Vil du gerne være mere effektiv og opnå mere i dine arbejdstimer? Så tag action. Vis at det er dig der har styr på det. Vejen til det nemme liv, hvor alt er godt, er ikke at sidde derhjemme og se Netflix. Det er at arbejde.
Work hard, play hard. Good luck! ☺.
Tak til Casper Jensen for de meget værdifulde råd omkring effektivitet. Casper arbejder i dag primært på webshoppen Tennisspilleren.dk, som sælger tennisudstyr, og en boligportal, hvor han med sin partner skriver om alt fra ejendomsmæglere til boligadvokater. Derudover har han netop åbnet websitet DroneInfo.dk, som er en komplet informationsguide med alt hvad man kunne tænke sig af viden omkring droner.