AdWords – 5 faldgruber som mange overser
Dette gæsteindlæg er skrevet af e-købmanden Rasmus Skov fra Skisport.dk.
Annoncering på Google Adwords er utvivlsomt den største investering for danske webshops. Klikkene vælter ind på siden og kreditkortet gløder, men hvordan er det lige man undgår de værste fejl på Adwords… så det bliver en god investering og ikke en omkostning.
Google Adwords skabte i 2014 en omsætning på mere end 65 mia. dollars til Google. I Danmark er Google Adwords også den kanal flest virksomheder bruger i deres markedsføring. Årsagen til Google Adwords store udbredelse skal blandt andet findes i, at produktet er nemt tilgængeligt, et utal af konsulenter tilbyder at opsætte kampagner på mere eller mindre gennemskuelige vilkår, og så ses annoncerne af så godt som alle dagligt – man kan med andre ord nå næsten alle via Google Adwords-netværket.
At gøre Adwords til en rentabel investering og ikke bare en omkostning findes der en lang række tips til. Jeg har gennem mit arbejde med markedsføring af www.skisport.dk og ca. 100 andre virksomheder som jeg har rådgivet om Adwords, samlet lidt tips og tricks, her får du 5 af dem.
1) Opsæt mål og sporing
Har du en webshop med salg. Så få opsat E-handelssporing, så du kan måle salg, det gøres i Google Analytics, som du herefter kobler sammen med Google Adwords. Så kan du i Google Adwords direkte aflæse hvad det koster at skabe en krones omsætning. Dermed kan du nemt ”navigere” og optimere din kampagne. Har du ikke en webshop, så sæt mål for andre relevante værdiskabende aktiviteter, eksempelvis mødebookinger eller tilbudsforespørgsler.
2) Ram aldrig budget-max
Den første klassiker, noget jeg er stødt på mange steder, er at virksomhederne rammer deres budget, og dermed ikke får det maksimale antal visninger/klik de kan. Når man spørger den ansvarlige der har passet Adwords kampagnen, så får man svaret: ”Det er det vi har afsat i budget”. Det er et ok svar, men så skal man bare agere lidt anderledes og justere bud ned, eller fjerne ord og kampagner som ikke er så effektive som de bedste. Når budget er ramt vil man alt andet lige også gå glip af salg, så fjern de salg der er dyrest at skaffe.
3) Kvalitet er alfa omega – målret dine søgeord
Tænk i at des nedre klikrate du kan skabe, des mindre visninger skal du have før Google tjener penge på dig. Så hvis du kan skabe en bedre klikrate/kvalitet i dine søgeord og annoncer end konkurrenterne kan du opnå bedre placeringer for færre penge. Sat på spidsen kan man sige: ”Kan du fordoble din klikrate kan du halvere dit bud”.
Når du skal optimere, så brug knappen søgetermer og ekskludér ikke relevante ord fra dine kampagner. Så sælger du almindeligt undertøj, så sørg eksempelvis for at ekskludere ”skiundertøj” som søgeord. Et klassisk eksempel på søgeord du kan overveje hvorvidt skal ekskluderes er ”gratis”, og ”brugt”. Ord som tilbud og billig, kan du også overveje, afhængigt af din prisstrategi, er du ikke billigst fordi det ikke er din konkurrenceparameter, så overvej om du skal ekskludere sætninger med sådanne ord.
4) Brug annonceudvidelser
En god måde at øge klikrate er annonceudvidelserne. Bliver dine annoncer vist i top-4 (øverst), så vil du have mulighed for at få vist undersidelinks samt info-udvidelser. Det giver ekstra synlighed i resultaterne og du fylder dermed mere og øger sandsynligheden for klik.
5) Google Shopping
Har du en webshop, så igangsæt Google Shopping kampagne. Du skal lave et produktfeed til Google. Oprette et Google Merchant center og så koble det sammen med Adwords. Billedannoncerne virker stærkt, selvom der i mange brancher er meget hård konkurrence på prisen – både på Adwords-klikket og på varen :o)
Hvor meget man skal bruge på Adwords?
Det bliver jeg ofte spurgt om, og det afhænger naturligvis af ens mål. Jeg plejer at sige så meget som muligt ud fra de mål man har sat. Hvis man har besluttet at man vil give 15 % af omsætningen for at skabe den, så bør man ret beset være ligeglad med om man bruger 100.000 eller 10 mio. Så længe man er indenfor målet. Hvad målet skal være bør afhænge af hvilke kanaler man ellers har, og virksomhedens overordnede strategi.
Hvor svært er det at passe Adwords selv?
Er man god til tal er Adwords drønnemt, er man ikke god til tal og struktur – så find en kollega eller hyr hjælp til det. Det handler meget om systematik og overblik. Den der passer Adwords får en masse indsigt i hvad kunderne efterspørger, det synes jeg personligt taler for at man insourcer sin Adwords-kampagne, og så evt. får sparring fra ekstern konsulent eller i en erfa-gruppe til de mere overordnede tendenser og udviklinger.
Om Rasmus Skov:
Har arbejdet fuldtid med onlinesalg og E-handel siden opstarten af www.skisport.dk i 1998. Har rådgivet 100-vis af virksomheder om effektiv brug og salg via internettet gennem de sidste 2 årtier. Arbejder i dag primært med egne webportaler og enkelte rådgivningsopgaver for webshops, samt sidder i bestyrelsen hos www.lampemesteren.dk. Når han holder fri, så elsker han at være sammen med familien, tage på skiferie eller koble hjernen fra med en løbetur.