Blog

4 tips til bedre emnelinjer i din e-mail marketing

Denne artikel er skrevet af min ven Sasa Kovacevic, som ved siden af sit studie på Handelshøjskolen i Aarhus driver en webshop med salg af sexlegetøj og samtidig arbejder hos Hungry. Han er en travl og dygtig mand – her giver han 4 tips til at forbedre dine emnelinjer i e-mails til kunderne.

Nu har jeg solgt dildoer og vibratorer i et stykke tid, og min erfaring er, at e-mail marketing er den mest effektive kanal, når det kommer til konverteringsfrekvensen. E-mail marketing er faktisk bedre end den trafik, som jeg får fra de organiske og betalte (non-brand) kanaler. I Danmark er det sådan, at kunderne skal tilmelde sig nyhedsbrevet, og derfor er kunderne langt mere interesseret i det indhold, som man nu engang sender til dem.

Jeg synes, at emnelinjen er et godt sted at starte. Det er nemlig allerede her, vi skal overbevise vores kunder om, at de skal klikke og læse indholdet. Med andre ord er emnelinjen vores adgang til kundernes pengepung, og derfor er det vigtigt, at vi tester os frem til hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Jeg bruger selv Campaign Monitor til at udføre simple A/B-splittest.

Lov dig frem

Hvis der er noget, mennesker elsker så er det, når de føler, at de får ”noget”. Hvis du derfor kender dine modtagere, kan du med fordel love dem noget i emnelinjen. Klassikeren er naturligvis % rabat, men hvis du vil være lidt fræk, kan du give 50 kr., 100 kr. eller 200 kr. at købe gratis for i din webshop. Beløbet skal naturligvis være, hvad du er villig til at betale for en kunde – et godt sted at starte er ved at kigge på CPA tallet fra din AdWords kampagner. Derudover forstærker tal-effekten din emnelinje, da det bryder rytmen på øjnene, der måske skimter flere hundrede nye e-mails i indbakken.

Vær personlig (og så alligevel ikke)

En der virkelig er god til at skrive personligt, er Christina Klitsgaard. Hver eneste gang der kommer en e-mail fra hende, kan jeg ikke lade vær med at klikke fordi, emnelinjen vækker min nysgerrighed. Christina bruger mit navn, og jeg er selv en sucker for det.

I forbindelse med Alor.dk har dette ikke ligefrem virket fantastisk. Jeg er næsten sikker på, at det skyldes de personlige indkøb, og derfor bryder folk sig ikke om, at man bruger deres fornavn eller efternavn i emnelinjen.  På min arbejdsplads hos Hungry.dk skriver vi også personligt, og det virker rigtig godt. Dette bekræfter bare min tese om, at shops med personlige varer skal overveje om det er fremgangsmåden. Under alle omstændigheder skal det naturligvis testes.

Alt afhængigt af hvilket værktøj du bruger, kan du inddrage kundens adresse, jobtitel, antal børn osv. Du kan (ved brug af segmenteret e-mail lister) skrive emnelinjer, der direkte henvender sig til bestemte undergrupper af kunder. Hvis du fx sælger produkter til mødre med børn, trækker du blot e-mail listen ud over de kvinder der har børn i 9-13 års alderen og derved skriver i emnelinjen ”xxxxx hos de 9-13 årige”. På den måde rammer du kunderne på et personlig plan.

Find dine kunders fejl

Mennesker hader at have personlige fejl og mangler. Jeg har fundet ud af, at folk er mere tilbøjelige til at åbne en e-mail, hvis overskriften lyder som ”10 ting der skaber splid i jeres sexliv” eller ”disse 5 vibratorer må du aldrig købe”. Kunderne vil gerne være dem, der ikke tager fejl eller dem, der har et fantastisk sexliv.

Find inspiration hos dine konkurrenter

En super effektiv måde til at få nye ideer – ikke bare til emnelinjer men også generelt nyhedsbrevstrategier – er ved at indsamle dine konkurrenters nyhedsbreve. I mit tilfælde med Alor.dk har mine konkurrenter været på markedet i rigtig mange år, og alt andet lige har de forhåbentligt testet sig frem til nogle effektive strategier. Hvorfor ikke bare lære af dem? Du skal oprette en falsk Gmail, da du ikke ønsker, at dine konkurrenter ved, at du holder øje med dem. Følg fremgangsmetoden i denne artikel, og brug så alt den data til at gøre dine egne kampagner bedre.