Blog

De største danske netbutikker

Har du styr på de største danske netbutikker?

Nethandel stormer frem.

Ifølge TV2 er omsætningen på nettet er vokset med 70% bare de seneste 5 år. Faktisk voksede omsætningen med 20% alene i 2016.

Det gør Danmark til det hurtigst voksende land målt på e-handel i Norden.

Danmarks internetomsætning udgjorde sidste år 70,4 milliarder kroner. Til sammenligning købte Norge for 72 milliarder, og Sverige for 79 milliarder. Det er altså ikke usandsynligt, at den danske e-handel kommer til at overhale Sverige og blive den største i Norden, på trods af at Sverige har næsten dobbelt så mange indbyggere.

Læs med her om de generelle tendenser og hvilke shops der trækker læsset.

De 10 største danske netbutikker

Vi har set på hvilke netbutikker og brancher der gør det bedst på nettet, og der gemmer sig et par overraskelser på listen.

  1. Saxo
  2. Elgiganten
  3. Nemlig
  4. Bilka
  5. Coop
  6. DSB
  7. Wupti
  8. Boozt
  9. Sweetdeal
  10. Just eat

Kilde: Fagmagasinet

På førstepladsen finder vi bogbutikken Saxo, som længe har siddet rigtig hårdt på bogsalger her i Danmark. Andenpladsen indtages af elektronikbutikken Elgiganten, som er en af de fysiske butikker, som i høj grad har haft succes med sin online strategi.

Lidt mere overraskende finder vi Nemlig på tredjepladsen. Nemlig er en dagligvarebutik, som først for nylig er lanceret uden for hovedstadsområdet. De bringer folk dagligvarer til døren i kølebokse, og på 4. og 5. pladsen finder vi også dagligvarebutikkerne Bilka og Coop.

Der har været et langt kapløb om at blive danskernes foretrukne online supermarked, og det tyder på at markedet omsider er ved at være modent.

DSB er også godt med på listen, og har været succesfulde med at rykke deres billetsalg fra kioskerne på stationerne og over på mobilen og computeren.

De sidste 4 pladser deles af hhv. Wupti (hvidevarer), Boozt (tøj), Sweetdeal (rabat-deals) og Justeat (fastfood).

Tablets er den mest populære platform

Smartphonen vokser hastigt som ehandelsplatform, men den største gruppe af købere – børnefamilier – bruger mere og mere tablets til at handle.

Dermed afløser tablets og mobiler efterhånden PC’en som den foretrukne ”arbejdshest” når det kommer til shopping. Det har i lang tid været den bærbare computer som blev brugt til at foretage selve købet, mens de mobile enheder mere blev brugt til at undersøge markedet, men det er altså også en tendens som nu er ved at vende.

Hjemmesiderne er i det hele taget blevet bedre til at levere en god købsoplevelse på mobilen og tabletten, og dermed slipper vi for at hive den bærbare frem når vi har bestemt os for at handle.

Detailbutikkerne i forandring

Institut for Center-Planlægning vakte et vældigt postyr i de danske medier sidste år. Ifølge dem bliver op mod en tredjedel af de danske butikker nemlig overflødiggjort, hvis nethandlen fortsætter sin fremmarch som hidtil.

Det skulle især ramme mellemstore og små byer. Det er primært her, kunderne mistes til den stadigt voksende internethandel, og i løbet af de kommende år vil vi helt sikkert se de mindre byer følge samme udvikling.