Blog

Derfor er tekster vigtige for din inbound-strategi

Gæsteindlæg af Sara Hald fra Texta

Contentconnaisseur, ordjonglør eller tastaturkriger – du kan kalde mig hvad, du vil. Min dåbsattest siger Sara Hald, men pointen er, at jeg er svært begejstret for ord. Endnu mere begejstret er jeg for at sætte ord sammen til værdiskabende og gennemført indhold, hvilket jeg gør i min stilling som content specialist hos content marketing-bureauet TEXTA.

Min forkærlighed for lækkert content har gjort, at jeg har fået lov til at kloge mig lidt i et gæsteindlæg her på bloggen. Det skal handle om, hvorfor tekster er så hammervigtige for din inbound-strategi, samt hvad inbound marketing egentlig går ud på. God læselyst!

Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing går ud på at trække besøgende ind til sin hjemmeside igennem relevant og værdiskabende indhold. Det er en pull-markedsføringsform, som har til formål at få kunderne til selv at henvende sig til dig fremfor, at du skal henvende dig til dem igennem for eksempel dyre annoncer.

Der findes mange forskellige former for inbound marketing. Blandt andet er blogindlæg, white papers og podcasts inbound marketing-materiale. I alle disse tilfælde deler du noget relevant viden med din læser eller lytter, og det gør, at du bliver trusted advisor inden for dit felt.

Næste gang din læser eller lytter (eller seer, hvis du laver videomateriale) mangler én til at varetage en opgave, der ligger inden for dit kompetenceområde, er der gode chancer for, at vedkommende kontakter netop dig. Inbound marketing giver altså ikke nødvendigvis resultater her og nu, men på sigt er det en af de allermest effektive former for markedsføring overhovedet.

Vil du have et mere dybdegående svar på spørgsmålet ”Hvad er inbound marketing?” Så kan du læse min kollegas ABC i inbound marketing på vores TEXTA-blog.

Hvordan gør jeg brug af inbound marketing?

Inbound marketing kan sagtens være både videoproduktioner og podcasts. Jeg beskæftiger mig (endnu) ikke med nogen af delene, og jeg vil derfor fokusere på den del, jeg faktisk ved noget om: tekster.

Hvis du gerne vil trække kunder ind i biksen ved hjælp af inbound marketing, kan du for eksempel skrive blogindlæg. Igennem business blogging kan du cementere dig selv og din virksomhed som trusted advisor ved at dele ud af din viden om et specifikt emne.

Lad os tage et eksempel. Du har en virksomhed, der sælger haveredskaber og gødning. Du skriver nu en række blogindlæg om, hvordan man bedst passer sine pelargonier, beskærer sit blommetræ eller gøder sine roser. Næste gang mit blommetræ trænger til at blive beskåret, Googler jeg sandsynligvis, hvordan jeg griber det an. Her dukker dit blogindlæg op, og det læser jeg. Jeg får et perfekt beskåret blommetræ ud af det – jubi, tak til dig!

Måske har jeg ikke på nuværende tidspunkt brug for at købe hverken hækkesaks eller gødning, men næste gang jeg har, vil jeg sandsynligvis handle hos netop dig, fordi du tidligere har hjulpet mig. Jeg rækker altså selv ud til dig fremfor, at du skal række ud til mig igennem diverse annoncer.  

Derfor bør velskrevne tekster være en væsentlig del af din inbound-strategi

Dine blogindlæg (og andre former for tekster) trækker mig ind i din biks ved at give mig noget viden. Bliver jeg omvendt fyldt med ligegyldigheder og ukonkrete tips og tricks, når jeg besøger din blog, vil det have modsatte effekt. Det er altså alfa og omega, at dit indhold faktisk skaber værdi for din læser.

Ud over at du kan gøre dig selv til trusted advisor igennem for eksempel blogindlæg, kommer SEO naturligvis også på banen i denne sammenhæng. Du gør således klogt i at inkorporere en masse lækre søgeord og relaterede søgeord i dine tekster. På den måde bliver du trusted advisor samtidig med, at du får en god placering på Google. Det er ren win-win.

Husk dog på, at brugen af søgeord ikke må gå ud over kvaliteten af teksten. Google vil gerne give deres brugere det bedste af det bedste, og derfor vinder godt indhold altid i sidste ende.

Godt og længere indhold vinder både læserne og Googles hjerte

Google er generelt begejstret for længere tekster. Du skal naturligvis ikke fylde din læser med varm luft og ligegyldigheder, men dybdegående – og derfor længere – content giver generelt gode rankings. Gå derfor gerne helt ned i detaljerne om, hvordan jeg bedste passer mine pelargonier, hvis du vil have en kongeplads i søgeresultaterne.

At dine tekster er længere, bidrager desuden til, at jeg bliver hængende på din side i længere tid. Det er igen en fordel i forhold til at få en plads ved Googles højbord. For at jeg skal gide læse hele din tekst fra ende til anden, kræver det naturligvis, at den er velskrevet og på en eller anden måde giver mig noget. Derfor er vi endnu en gang tilbage ved, at dine tekster skal være velskrevne som bare pokker. Godt indhold vinder læserens hjerte og derfor også Googles hjerte.

Igennem velskrevne tekster, der både er søgemaskineoptimerede og værdiskabende for din læser, kan du altså lige så langsomt kravle op ad rangstigen fra en sidsteplads på Google til en plads helt i toppen. Samtidig sikrer du dig, at din læser husker netop dig og din virksomhed næste gang vedkommende har brug for at købe rosengødning eller hvad end, du nu sælger. Derfor er tekster vigtige – nej, essentielle – for din inbound-strategi.