Facebooks indtægtskilde er dine data
Gæsteindlæg af Miklas Kroager
… Hvordan og hvorfor gemmer Facebook din online færden? Og er der overhovedet noget at stille op mod det?
Er du også (aktiv)bruger på Facebook? Det tror jeg nok! I så fald er du én ud af mange milliarder mennesker, der hvert eneste sekund føder Facbook med dit privatliv – til gavn for Facebook selv, og de mange annoncøre. Miklas Kroager fra Webbureau www.memoo.dk, ekspert i sociale medier, har undersøgt hvordan og hvorfor Facebook indsamler og sælger din data.
Enhver bevægelse du foretager dig på Facebook, trackes og gemmes. Du bytter hver dag dit privatliv for at kunne socialisere med dine venner på en nem måde.
Facebook er en virksomhed som så mange andre, og når du ikke betaler dem penge, så er der nogle andre der må. Facebooks indtægtskilde er nemlig andre virksomheder, der ønsker at købe din og alle andres data, for at kunne målrette annoncer på en utrolig uhyggelig måde.
Det kommer nok ikke som en overraskelse for dig, at Facebook har noteret hvilket køn du er, din civilstatus eller alder – det meste af det har du højst sandsynligt selv udfyldt på din profil.
Dét der er mere skræmmende, er at Facebook holder øje med dit bevægelsesmønster på nettet, og deres kunstige intelligens forstår at sætte dig i kategorier, der gør det let for annoncøre at målrette annoncer mod dig.
Eksempelvis har annoncøre mulighed for at målrette annoncer mod personer, der er ved at planlægge deres rejse netop nu – effektivt, hvis man eksempelvis sælger rejser.
Har du en butik på strøget, kan det også være en idé at målrette annoncer mod dem i nærområdet og ja, selvfølgelig kan man også det. Du har nemlig givet Facebook lov til at følge med i din position.
Tager man skridtet til USA, er det her endnu vildere. Det er nemlig nu muligt at målrette annoncer mod folk, der eksempelvis sidder og ser “Super Bowl” (Amerikansk fodbold) netop nu. Facebook holder dog ikke øje med dit tv, men har beregnet chancen for at du sidder og ser programmet, ud fra dine aktiviteter på sociale medier eller søgninger på nettet. Skræmmende.
Og sådan kan man blive ved…
Facebook måler ikke bare din aktivitet på deres egen hjemmeside, men som sagt også dine søgninger på nettet, nyheder, film og skræmmende meget andet! Facebooks indtægtskilde er ikke et socialt medie, men derimod brugernes data derfra.
Facebook har udgivet denne data til alle annoncøre, da det sørger for at brugerne på mediet kun får vist relevante ting, og at annoncerne derfor virker mindre forstyrrende. Det er jo også fint nok for dig, som bruger på mediet, da du ikke bliver udsat for ligegyldige tilbud for ting du ikke interesserer dig for, men det sker desværre på bekostning af dit privatliv.
Hvad kan du gøre?
Her bliver det først skræmmende – for der er faktisk ikke meget at gøre. Du kan naturligvis holde op med at bruge Facebook, men der vil være så mange andre, der alligevel tracker dine onlinebevægelser, at det ikke vil gøre nogen réel effekt. Der findes nogle muligheder(Eksempelvis for din Facebook app), der gør at du kan fjerne målrettede annoncer, men heller ikke det har den store effekt. Lige meget om du siger nej til disse annoncer, så gemmer Facebook stadigvæk din data.
Den eneste måde at gøre noget ved det på, er at tilslutte dig debatten om dit privatliv på nettet. Det sidste alternativ er en jordhule, hvilket nok vil være det bedste bud på at slippe væk fra dette. Dataindsamling og onlineannoncering er nemlig en milliardforretning – og er nok ikke på vej væk foreløbigt.
Hvad synes du om Facebook? Er det i orden at indhente og videresælge brugernes oplysninger?