Blog

Februar update: Mit kondomeventyr

Så er februar ved at rinde ud, og det har været endnu en arbejdsom måned fra min side. Her i indlægget vil jeg kort give en opdatering på, hvordan eKondom.dk-projektet skrider fremad, hvilke problemer jeg er løbet ind i, og hvad jeg bruger min tid på i øjeblikket.

Søgemaskineoptimering af min første webshop går stille og roligt fremad. Her har jeg arbejdet en del med on-page-optimering af mine produkt- og kategoritekster, samt en del link building. Udviklingen følger jeg via TinyRocketLab-værktøjet, som Per Allerup står bag (fremgangen ses på billedet).

AdWords har jeg netop kastet mig over i samarbejde med min ven Christian Sodemann, som i øjeblikket arbejder hårdt på at få Evermart.dk klar til launch. Her er det gået op for mig, at der er ganske gode muligheder for at hente en fornuftig ROI på søgefraser med 2 og 3 ord. “Kondomer” er budt helt ekstremt op, så her bliver det svært at hente pengene hjem igen, hvilket er ærgerligt, idet der dagligt er 500-1.000 søgninger på netop det søgeord – men den trafik må jeg så hente organisk. Derimod er simple 2-ordssøgninger som “tynde kondomer” overraskende ledige på markedet, hvormed der ikke skal lige så høje beløb til. Udfordringen er dog, at søgevolumen på disse søgninger er ret lav – så opsætningen af disse annoncer er en AdWords-indsats på den lange bane.

Facebook har jeg kæmpet og kæmpet med, uden endnu at knække koden til ROI igennem betalt annoncering derinde. Min ven Kasper Bengtson er Facebook-ekspert, så hans råd og vejledning har hjulpet mig ekstremt meget inden jeg gik i gang. Jeg har eksperimenteret med alle mulige forskellige indstillinger derinde, men det er endnu ikke lykkes mig at få overskud på det. Det positive er, at jeg er blevet meget klogere på Facebook Ads, og at jeg trods alt har fået lidt omsætning i butikken. Arbejdet med at finde den gyldne vej til profit via Facebook stopper ikke.

Prestashop har jeg indtil nu været rigtig glad for, så det vil jeg absolut anbefale andre at kaste sig over. I øjeblikket kører shoppen med et standard tema, hvilket den ikke skal blive ved med. Derfor arbejder jeg i øjeblikket sammen med teamet bag eKostumer.dk på at få lavet en lignende professionel webshop til mig. Det ser jeg ekstremt meget frem til, at få færdigt.

I mellemtiden begynder jeg så småt at få idéer til et par andre webshops som jeg gerne vil have op at køre i løbet af 2014, så du kommer helt sikkert til at høre masser af spændende erfaringer løbende fra min side. Tak fordi du læste med.