Infografik som link-building?
Beklager at jeg ikke har været særlig aktiv her på bloggen de seneste måneder, men jeg har haft travlt med at få kørt Festli.dk i gang – og det har jeg sådan set stadigvæk.
En af de ting jeg har arbejdet på er en infografik omkring unge og alkohol, som skulle bringe nogle links til webshoppen, for at styrke sidens autoritet i Googles øjne. Jeg satsede på nogle af virkelig svære men også stærke links, nemlig kommuner, organisationer og lign.
Det har været en lang proces som har bestået af følgende trin:
- Finde vinklen til grafikken
- Udvikle indholdet til grafikken
- Få sat det hele grafisk op
- Kontakte potentielt interesserede hjemmesider
Specielt det fjerde punkt har været svært og tidskrævende. Det handler jo om at jeg tilbyder nogle forskellige hjemmesider et fedt stykke indhold som de må bruge kvit og frit, og til gengæld beder jeg blot om at de henviser til kilden. Umiddelbart virker det ret simpelt, men min oplevelse er, at det er langt sværere i praksis.
Efter at have lagt rigtig mange timer i dette projekt, og betalt en dygtig grafiker en pæn sum penge for at lave en fed grafik, så lykkedes det mig bl.a. at få disse links til min webshop:
- http://kommune.viborg.dk/Borger/Boern,-unge-og-familie/Skoler/SSP
- http://cyberhus.dk/blogs/til-unge/signes-blog-om-unge-og-alkohol/ja-eller-nej-til-alkohol
- http://www.folkeskolen.dk/575010/grafik-unge-og-alkohol
Var hele projektet så en succes? Var det en god investering? Det er svært at sige. Min konklusion er, at det at lave en infografik er et stort stykke arbejde, og det er ikke nødvendigvis den rigtige vej at gå.
Hvis du overvejer at lave en infografik selv, så kontakt mig endelig hvis du har nogen spørgsmål til det.
Og nu vi taler om links, så lykkedes det mig også at få en henvisning fra Aarhus Universitets hjemmeside for ikke så længe siden. Det var jeg ret tilfreds med.