Blog

Konsulentarbejde ved siden af iværksætteri?

Som iværksætter bør man holde fokus på ét projekt. Det har jeg hørt fra mange succesfulde forretningsfolk. Alligevel vælger mange at have flere projekter i gang samtidig. Det har jeg også haft på det seneste. Men ikke nok med det. Jeg har også haft et fuldtidsstudie på Handelshøjskolen i Aarhus, og på det seneste har jeg derudover sagt ja til at udføre en del konsulentarbejde for andre webshop-ejere.

Beslutningen om at kaste mig over konsulentarbejde krævede en del overvejelser fra min side, fordi jeg netop allerede havde et par iværksætterprojekter og mit studie at arbejde med. Men alligevel kom jeg frem til, at det var en god idé. Og hvorfor så det?

Eftersom der kom efterspørgsel efter min hjælp som konsulent inden for online markedsføring blev jeg bekræftet i, at jeg rent faktisk har tilegnet mig nogle kvaliteter inden for dette område, som kan bringe værdi til mange virksomheder. Ikke bare kan jeg bidrage med værdi, jeg kan bidrage med mere værdi for mine kunder på x antal timer end jeg kan i min egen forretning på lige præcis online marketing-området, netop fordi der er en række lavt hængende frugter jeg kan hente for mine kunder, som jeg ikke kan hente flere gange i mine egne projekter.

Det betyder med andre ord, at jeg kan bidrage med en høj værdi for mine kunder, og derfor er de villige til at betale en relativt høj timepris. Når jeg skriver relativt, så mener jeg det bogstaveligt. De er nemlig villige til at betale relativt mere for en time af min arbejdskraft, end det jeg kan hyre fx en tekstforfatter til i min egen forretning.

Tidligere lavede jeg alt selv i mine projekter, men nu har jeg så outsourcet nogle af arbejdsområderne (fx tekstarbejde) for derimod at tage noget konsulentarbejde, som jeg så kan betale disse ydelser med.

Og hvad er min pointe så med denne historie?

Jo, hele pointen er, at i sidste ende er det en god idé for mine iværksætterprojekter at jeg tager konsulentopgaver ind. Umiddelbart betyder det jo at jeg så har x timer mindre om ugen til at arbejde med mine egne projekter, men til gengæld har jeg så også 3x timer om ugen hvor andre arbejder for min forretning. Og dermed når min egen forretning længere i sidste ende. Giver det mening?

Jeg skriver dette blogindlæg da jeg på det seneste har brugt en del energi på at forsvare over for mig selv at tage konsulentopgaver ind når jeg i forvejen har så mange bolde i luften. Og jeg mener at jeg er kommet frem til en fornuftigt konklusion på hvorfor det rent faktisk er en god idé for mig at gøre i sidste ende.

En anden pointe er også, at jeg brænder mere for det arbejde jeg laver for mine kunder, end jeg gør for fx tekstarbejde. For nylig fik jeg Elekcig.dk som kunde. Webshoppen drives af nogle unge gutter som virkelig giver den gas. De har allerede udvidet til Sverige og Tyskland, hvor de også har stor succes. Så det er virkelig et spændende projekt at arbejde med.

Derudover har jeg i sidste måned fået Reservedele.nu koblet på som kunde, som sælger reservedele til alle typer hårde hvidevarer. Som du kan se arbejder jeg i vidt forskellige brancher, og det er også noget af det sjove ved det. Som konsulent får man lov at kaste sig over en masse forskellige markeder, og det giver en god portion erfaring, som man kan tage med sig videre.

For nylig er jeg også begyndt at hjælpe webshoppen LeBoudoir.dk, som faktisk er startet af min frisør. Under en helt almindelig klipning faldt snakken på hendes nye webshop, og her fandt vi ud af at det gav mening, at jeg hjælper hende lidt med at tiltrække besøgende til hendes nye online forretning.

Så herfra skal der altså lyde en opfordring til at det godt kan give mening at arbejde som konsulent imens man driver sin egen forretning, hvis man har et område hvor man har nogle unikke kompetencer. Det fungerer i hvert fald rigtig godt for mig, og det ved jeg at det også gør for mange andre.

Det gør det fx for Martin fra Trendhim.dk, som har sine egne iværksætterprojekter ved siden af sit konsulentarbejde. Han har bl.a. hjulpet mig med installation af e-handelssporing, Facebook Remarketing og andre fede features på de webshops jeg har haft gennem tiden.