Blog

Samarbejde med eksperter

I mit arbejde med at optimere eKondom.dk på alle leder og kanter er jeg bl.a. kommet ind på on-page-optimering, både i forhold til søgemaskinerne og de besøgende. For at Google kan læse hvad mine enkelte landingssider omhandler og dermed rangere mine sider højt i søgeresultaterne, og for at de besøgende ved hvad det er jeg tilbyder dem at købe, så skal der noget tekst på min webshop.

Tekst er generelt ekstremt vigtigt online, og derfor har jeg på alle mine sider på webshoppen fokuseret på at få lagt en god portion tekst ind. Lad os tage et eksempel.

Jeg har et kondom i mit sortiment som er tilsat bedøvende creme, hvilket får manden til at holde længere i sengen. Disse er meget populære, og derfor bliver der søgt flittigt efter dem i søgemaskinerne. Der bliver både søgt direkte efter produktet (“køb bedøvende kondomer”), men også mere indirekte (“hold længere i sengen”).

Jeg ønsker naturligvis at være synlig på alle disse søgninger, og derfor har jeg virkelig arbejdet hårdt på, at gøre siden for disse bedøvende kondomer så fyldig som overhovedet muligt. Du kan se produktsiden ved at klikke her.

For at blive synlig på så mange forskellige søgesammensætninger som muligt har jeg skrevet alt jeg overhovedet kunne komme i tanke om inde på produktsiden, og det har resulteret i det jeg vil kalde en rigtig solid produktbeskrivelse.

Derudover tænkte jeg det kunne være relevant at få en ekspertudtalelse ind på siden også, for at skabe noget troværdighed omkring produktet. Det var så her sexolog Maj Wismann kom ind i billedet. For mig at se er det rigtig værdifuldt at inddrage en ekspert, både for at få noget kvalitetsindhold ind på siden, og for at styrke troværdigheden.

I den sammenhæng har jeg spurgt Maj hvilke tanker hun gør sig, når folk ønsker at gøre brug af hendes ekspertstatus til at bidrage forskellige steder online.

– Når jeg skal vælge samarbejdspartnere, eller jeg bliver spurgt om jeg vil samarbejde, er jeg faktisk ret kritisk. Jeg undersøger altid og spørger rundt, så jeg kan danne mig et billede af, hvem det er, jeg siger ja eller nej til. Og så er jeg kritisk og udtaler mig kun om noget, jeg rent faktisk ved noget om, og som på en eller anden måde kan bidrage til at hjælpe de mennesker, som læser det jeg skriver, siger Maj Wismann.

– Jeg samarbejder ofte ved at udtale mig om forskellige produkter/ydelser eller udtaler mig generelt i medierne om sex, parforhold og kærlighed, hvis der f.eks. er kommet en ny undersøgelse, der skal knyttes en ekspert-kommentar til, siger Maj og fortsætter:

– Jeg får givet min viden fra mig og får hjulpet de mennesker, der har brug for min hjælp. Derudover, så får jeg selv et netværk af kompetente mennesker, jeg f.eks. kan spørge en anden gang. Jeg tænker virkelig sjældent i link-værdi, trafik osv. Det er selvfølgelig dejligt, hvis det giver noget på den konto, men mit hovedformål er at hjælpe, nøjagtig som på mit site websexolog.dk.

Formålet med dette indlæg er at få dig til at tænke over, hvordan du som ekspert kan komme ud og hjælpe andre, og derigennem også få noget værdi ud af det selv, og hvordan du som forretning kan bruge eksperter til at bidrage med indhold til din side. Det er i rigtig mange tilfælde et samarbejde som begge parter har gavn af, så tøv ikke med at henvende dig forskellige steder.

Et eksempel på en anden der er rigtig skarp til at udnytte sin ekspertstatus er Dennis Drejer fra Rito.dk, som deler sin viden gratis ud til rigtig mange mennesker, for dermed at styrke både sit eget brand og kendskabet til sin forretning.