Blog

SEO-strategi for non-monetized søgeord i Google

Mit navn er Casper Schneidereit, og jeg har fået lov til at udgive et indlæg på Tobias blog. Til daglig arbejder jeg med SEO og digital markedsføring for GoLearn. GoLearn er en virksomhed, som udbyder online kurser inden for digital markedsføring på abonnementsbasis. For 299 kr ex moms per måned er der fuld adgang til alle kurser. Herudover blogger jeg også om investeringer, aktier og ejendomme på min egen blog BlueLobster.dk.

I dette indlæg vil jeg forklare, hvordan jeg SEO mæssigt arbejder med non-moneytized søgeord. Ganske kort opdeler jeg mine søgninger i 2 kategorier moneytized og non-moneytized. De moneytized er søgninger, hvor det formodes, at brugeren er i købsmode og nærmest sidder klar med VISA-kortet i hånden. Det kan eksempelvis være meget specifikke produktsøgninger som ”Trek Emonda ALR 4 priser” (en racercykel) eller ”canon m50 tilbud” (et kamera). I begge tilfælde vil jeg altså formode, at baggrunden for søgningerne er, at brugeren er klar til at købe, men måske blot leder efter den bedste og billigste webshop.

I den anden kategori findes søgninger, som ikke umiddelbart er købsrelateret – altså non-moneytized. Det kan eksempelvis være ”indstilling af saddelhøjde cykel” eller ”cykelruter i Tyskland”. Det er søgninger, hvor brugeren leder efter et konkret svar på et specifikt problem og, hvor brugeren umiddelbart ikke er ude efter at købe noget.

Typisk er konkurrencen på de non-moneytized søgeord væsentligt lavere, ligesom Googles resultatside ikke er domineret af Adwords og Google Shopping. Hovedparten er brugerne ender altså i de organiske resultater – det er værd at huske på, når du sammenligner søgevolumen.

Sådan arbejder vi med non-moneytized søgeord hos GoLearn

GoLearn er som nævnt en virksomhed, der formidler online kurser inden for digital markedsføring (og snart også Office-pakken). Vi har en række naturlige søgeord, som vi selvfølgelig stræber efter at ranke på. Det er blandt andet Facebook kursus, Linkedin kursus og SEO kursus. Der er dog flere udfordringer for os ved de søgninger Det er søgeord med god konkurrence og langt de fleste, der søger på disse, leder efter fysiske kurser (da de ikke er klar over, at vi eksisterer med et seriøst alternativ). Derfor er konverteringsrejsen også længere, da vores produkt ikke er det, som er i umiddelbart bevidsthed hos brugerne. Der er heller ikke særlig stor søgevolume på vores primære søgninger. Sælger du fysiske kurser med en detlagerpris på 5.000 – 10.000 kroner per kursist, så giver bare 5 salg hver måned en rigtig god omsætning. Det er bare ikke nok når man driver en SAAS-virksomhed.

Fordelen ved vores SAAS-model er, at vi kan skalere meget nemmere og hurtigere, men vores profit per kunde også meget lavere. Det tvinger os til at fokuserer på markedsføringskanaler med stor volume, hvorfor de primære søgeord i sig selv ikke er nok – heller ikke hvis vi rankede nummer 1 på dem alle samme.

I forlængelse af arbejdet med vores primære søgeord, arbejder vi også med en en række non-monetized søgninger. Det er søgninger som i et eller andet omfang omkranser vores produkter (kurser). Eksempler kan være Hvordan laver jeg en Facebook-gruppe eller Hvordan streamer jeg på Facebook. Indholdet på disse sider er meget kort og konkret. Der er en del af disse søgninger inden for alle vores kurser, og det er med til at tiltrække folk. De besøgende, der lander på disse sider, ryger ind i en særlig remarketing-motor, og bliver herfra yderligere eksponeret for GoLearn og relevante kurser. Det giver trafik og det er med til at øge kendskabsgraden for digitale kurser og ikke mindst giver det os meget større søgevolumen.

Det er nemt og billigt at skalere udbygningen af dette indhold. En studenterhjælper kan hurtigt producere hovedparten af indholdet.

Til at identificere alle disse søgninger, bruger jeg blandt andet https://answerthepublic.com/ , der er værktøj, som kan vise dig hvilke spørgsmål, der bliver søgt efter i sammenhæng med et specifikt søgeord. Alt efter temperament er det bare at gå i gang med at producere indhold.

Nemmere at linkbuilde til non-moneytized

En anden fordel med denne form for indhold er, at du nemt kan sprede (linkbuilding) til den på en masse forskellige fora. Det giver dig altså en legitim mulighed for at gå ind og poste et link til dit website, når der er en som spørger om noget konkret på et online forum.

God fornøjelse med at kigge nærmere på mulighederne for udvikle kort, konkret indhold.