Blog

Webhosting og SEO: hvem, hvad, hvor og hvordan?

Gæsteindlæg fra Emil Blücher, Blücher Media

Vil du have succes med dine hjemmesider, er det ikke altid ligegyldigt hvor de er hostede henne. I indlægget her, vil jeg derfor give dig et indblik i, hvad jeg ligger vægt på, når jeg skal vælge hosting til et givent website. At vælge den rette løsning for et givent website, er for mig nemlig et spørgsmål om at brugerhensyn, SEO og pris skal gå op i en højere enhed. De overvejelser som jeg har i denne forbindelse, kan meget firkantet ”koges ned” til følgende spørgsmål som jeg stiller til mig selv:

  • Hvad er budgettet?
  • Hvor mange besøg forventer jeg?
  • Forventer jeg store mængder af trafik på samme tid?
  • Hvor kommer de besøgende fra?
  • Har jeg andre hjemmesider med samme tema? Hvis ja, hvor er disse hosted?

Men hvorfor stiller jeg de enkelte spørgsmål, og hvad gør jeg når jeg har mine svar? Nu skal du høre…

Serverens placering ift. søgemaskineoptimering

Er der tale om et .dk-domæne, ved Google godt, at din hjemmeside med al sandsynlighed henvender sig til danskere. Når dit indhold tilmed er på dansk, samt at du med stor sandsynlighed, har hovedparten af dine indgående links fra danske hjemmesider, er søgemaskinerne på ingen måde i tvivl om, at du har et dansk website. Når jeg vælger at fortælle dig dette, er det fordi at den geografiske placering af din server, spiller en rolle i forhold til søgemaskineoptimering. Søgemaskinerne vil derfor se det som en smule mere relevant, at din server ligger placeret i Hvidovre end på Honduras. Men betyder det at du for en hver pris skal vælge dansk webhosting? Nej, det gør det på ingen måde ikke. Det er nemlig langt vigtigere, at du har en hurtig webserver, og at din hjemmeside ikke er nede i tide og utide, end at din hjemmeside ligger hosted inden for Danmarks grænser. Det er bestemt muligt at få god, hurtig og stabil webhosting i Danmark, men sommetider er prisen også derefter. Gå derfor hellere på kompromis med serverplaceringen end loadtid og oppetid. Og ja, det er faktisk muligt at få webhosting i udlandet, som er hurtig for dine danske besøgende. Tip: Benytter din hjemmeside ikke et domæne med et lokalt TLD (.dk, .se, .no, .de, .co.uk mf.) kan du med fordel angive i Google Webmaster Tools, hvilken geografisk tilknytning som hjemmesiden skal have.

Delt webhotel eller egen server?

Køber du et traditionelt webhotel, vil du dele server med en række andre kunder. Dette sker for at holde udbyderens omkostninger til hardware, strøm og vedligehold nede, hvilket betyder at du kan få dit webhotel til en rigtig god pris. I rigtig mange tilfælde er shared hosting en rigtig fin løsning, men i sidste ende afhænger det meget af din udbyders setup og dit eget behov. Først og fremmest skal din udbyder undgå, at fylde for mange sites på serveren, således at der er nok ressourcer til at holde alle hjemmesiderne kørende uden problemer. Dernæst skal din udbyder afgøre med sig selv, hvor mange ressourcer at hver enkel kunde må bruge. Udbyderen har nemlig et ansvar overfor de resterende kunder på serveren, hvis du lige pludselig begynder at bruge voldsomt mange ressourcer, eksempelvis som følge af presseomtale eller vellykkede linkbaits. I praksis betyder det, at du tit og ofte vil opleve, at dit webhotel går ned, hvis der kommer mange besøg på én gang. Har du købt et lavprishotel, skal der ofte mindre til, end hvis du har købt et professionelt webhotel. Fordelen ved at have sin egen VPS, Cloud eller sågar en dedikeret server, er at du med stor sandsynlighed har flere længder af ressourcer til rådighed, end på et almindeligt webhotel. Med andre ord skal der tit meget mere til, før at din server bliver overbelastet. Priserne er som udgangspunkt også noget højere, foruden at du skal have vedligeholdt softwaren på din server.

Webhoteller og linkbuilding

Arbejder du seriøst med søgemaskineoptimering af et givent website, har du sikkert nichesites, blogs mv. i tilknytning til dit Money Site, som du bruger til linkbuilding. Kan søgemaskinerne se at alle disse hjemmesider ligger hosted ét og samme sted, sender du et signal til søgemaskinerne om, at du selv aktivt har en finger med i spillet for at få disse links. Da søgemaskinerne foretrækker naturlige links som opstår af sig selv (eller med minimal indblanding fra din side), vil dette betyde at søgemaskinerne er tilbøjelige til at fralægge hele- eller dele af linkværdien af disse links. Jeg vil derfor anbefale, at du spreder linkbuildingressourcer inden for samme emne på forskellige webhoteller. Du kan sagtens have forskellige linkressourcer på samme server, så længe at emnerne er forskellige. Har du en linkressource om hundefoder og en linkressource om lingeri hosted på samme server, vil du nemlig med stor sandsynlighed linke to forskellige steder hen. Og når du gør det, er der ingen ko på isen. I praksis betyder det, at dine hjemmesider skal hostes på forskellige IP-adresser. Det bedste er her at serverne har helt forskellige IP subnets, hvilket kan opnå ved at benytte servere fra forskellige datacentre. Selvom at du benytter forskellige udbydere, er det nemlig ingen garanti for at du får forskellige subnets. Eksempelvis vil et webhotel fra Unoeuro og så et webhotel fra Wannafind.dk ligge på samme subnet, da begge selskaber benyttere servere i Zitcom’s datacenter. Tip: På netnationen.dk kan du slå en servers IP-adresse op, se antallet af .dk domæner på en given server, samt se hvem dine naboer er.

Sådan gør jeg:

Nok teori for nu. Lad os se på hvad jeg har gjort med hosting af mine hjemmesider, og hvad jeg ligger vægt på når jeg vælger ny hosting. Det første jeg kigger på er den forventede trafikmængde, særligt ved spidsbelastninger. Et lavprishotel kan trække rigtig mange besøg, hvis caching med mere er sat korrekt op – men bliver dit site omtalt i landsdækkende medier, må det med garanti give op. Et godt eksempel her, er de gode mennesker fra Blacksnow.dk, som gennem længere tid havde deres webshop hosted hos Unoeuro. Til dagligt gik det fint, men de gange de røg i TV, røg deres site ned i løbet af nul komma fem. Ofte ved du på forhånd, hvornår du bliver omtalt på af større medier, hvilket giver dig tid til at opskalere din server – og har du været så smart at ligge din side på en cloudserver, er det noget som du kan få gjort uden det store besvær. Derfor vælger jeg altid cloudhosting hvis der er risiko for at tingene kan gå vildt for sig. Dernæst kigger jeg på oppetid og svartider. Sider som konkurrerer som svære søgeord, skal IKKE ligge på en lorteserver – basta! Søgemaskinerne kan nemlig hurtigt begynde at kigge skævt til din hjemmeside, hvis den er nede tit og ofte. Sidst men ikke mindst kommer budgettet ind i billedet – og budgettet får for mit vedkommende mig tit til, at placere hostingen i udlandet, hvis der kræves lidt mere end blot et almindeligt webhotel.

I skrivende stund ser fordelingen derfor sådan her ud:

Amazon (England):

  • Hvad? Én IP-adresse med ét site. Fortrabbit tager sig af opdateringer med mere
  • Hvorfor? God oppetid til en fair pris

Azehosting (Danmark):

  • Hvad? Én IP-adresse med 3 sites. Primært møntet på linkbuilding, og sites hvor få sekunders nedetid ikke er kritisk
  • Hvorfor? Primært grundet den lave pris, Cpanel og muligheden for at få variation i mine IP-adresser

Curanet (Danmark):

  • Hvad? Én IP-adresse med 15 sites – primært mindre sites uden så meget trafik
  • Hvorfor? Flere af mine sites, er ikke store nok, til at retfærdiggøre at kaste flere hundrede kroner efter i webhosting på årsbasis.

Digital Ocean (Holland):

  • Hvad? To IP-adresser fordelt på to sites. En kørende med Digital Oceans standard WordPress opsætning, og en kørende med en manuelt opsat server, som en dygtig freelancer står for at vedligeholde
  • Hvorfor? Massere af ressourcer, fair oppetid og god hastighed til meget lav pris. Mulighed for at opgradere til en større ”droplet” (deres navn for cloud server), hvis et akut behov skulle opstå.

Gigahost (Danmark):

  • Hvad? Én IP-adresse med 7 sites – udelukkende mindre hjemmesider
  • Hvorfor? Billigt og relativt nemt at administrere, samtidig med at svartiderne er rigtig fine. Bruges til at opnå spredning i mine IP-adresser, samtidig med at udgifterne holdes nede

Internet 123 (Danmark):

  • Hvad? Tre IP-adresser fordelt på tre sites, heraf to lavprishoteller og én enkelt pro-løsning.
  • Hvorfor? I første omgang grundet god oppetid og spredning af IP-adresser, senere hen kun grundet spredning af IP-adresser (udbyderen har fejlet grumt undervejs)

Meebox (Danmark):

  • Hvad? Én IP-adresse (prohotel) med to sites
  • Hvorfor? Acceptabel oppetid uden at det koster en krig. Dansk support når tingene går galt

One.com (Danmark):

  • Hvad? Én IP-adresse med ét site
  • Hvorfor? Spredning af IP-adresser

Turnkey Internet (USA):

  • Hvad? 10 IP-adresser med 5 sites i skrivende stund (stigende til omkring 40 stk.). Ret omstændig opsætning
  • Hvorfor? Spredning af IP-adresser. God value for money

Unoeuro (Danmark):

  • Hvad? Tre IP-adresser fordelt på seks lavprishoteller
  • Hvorfor? Fornuftig løsning til hosting af mindre/halvsmå hjemmesider set i forhold til trafikmængde. Dansk udbyder hvilket betyder dansk support. Desuden med henblik på spredning af IP-adresser

WP Engine (England):

  • Hvad? Èn IP-adresse og ét site (min konsulentvirksomhed blucher-media.dk)
  • Hvorfor? God responstid, og fin oppetid. Der går ofte lang tid mellem jeg redigerer hjemmesiden, men ikke desto mindre, er det vigtigt at sitet spiller 100 %. Jeg ved at backups med mere spiller, hvilket betyder at jeg kan sove roligt om natten

Ninjatip: Skjul dine DK-domæner

Inden vi slutter helt af, vil jeg dele et lille tip med dig, som kan komme dig til gavn hvis du ønsker at optræde anonymt i DK hostmasters register. En anonym registrering betyder at hverken konkurrenter eller søgemaskiner kan se hvem der står bag et site, hvilket somme tider kan være ganske praktisk. Som udgangspunkt kan du ikke være anonym som registrant med et .dk-domæne. Der er dog en undtagelse, nemlig hvis du optræder med navne og adressebeskyttelse. For at gøre det, skal du et smut forbi borger.dk, for at udfylde en kort formular. Herefter skal du blot læne dig tilbage, og angive hos DK-hostmaster at du ønsker at optræde som anonym. Husk dog at udfylde en formular for navne og adressebeskyttelse en gang om året, for at opretholde beskyttesen. Eneste downside ved dette er, at du kan risikere at få stillet et spørgsmål eller to, når du skifter bank, opretter en indløsningsaftale, kommer ind i byrådet og så videre. Det har jeg i hvert fald selv oplevet, om end at det ikke er noget problem i praksis. Det var alt for nu. Vil du have mere fra samme skuffe, så følg mig på Google+, på min personlige blog samt tag et kig på min videoskole i online markedsføring. Og så driver jeg også rengøringswebshoppen HUMA.dk. Har du spørgsmål, så skriv dem endeligt herunder – så skal jeg gøre mit bedste for at komme et svar.